Vandaag open

Loszittende tanden

Heeft u het gevoel dat u loszittende tanden heeft? Dan heeft u wellicht een probleem met uw tandvlees. Het is van belang dat u hier zo snel mogelijk iets aan laat doen. Wij kunnen u hierbij helpen.

Hoe kom ik aan loszittende tanden?

Loszittende tanden zijn het gevolg van een tandvleesontsteking. Bacteriën in tandplak veroorzaken een ontsteking langs de rand van het tandvlees. Deze ontsteking kan zich uitbreiden in de richting van het kaakbot. Het tandvlees laat daardoor los van de tanden en kiezen. In de ruimte die onstaat vormt zich weer tandplak. Door deze tandplak wordt de onsteking nog dieper. De vezels van het tandvlees gaan door de onsteking kapot en het kaakbot wordt afgebroken. Deze voortschrijdende ontsteking heet ‘parodontitis’.

De symptomen van tandvleesontsteking

Bij parodontitis is het tandvlees rood, slap en gezwollen en gaat het makkelijk bloeden tijdens het poetsen en bij het eten. Tandvlees kan op den duur ook terug gaan trekken. Een vieze smaak of adem kan duiden op een tandvleesonsteking. Pijnklachten komen zelden voor bij parodontitis. U kunt heel goed last hebben van een tandvleesonsteking zonder dat u dit door heeft.

Klachten bij vergevorderde tandvleesontsteking

Wanneer parodontitis in een vergevorderd stadium is, ontstaan er klachten. Denk hierbij aan loszittende tanden of kiezen of het ontstaan van ruimtes tussen tanden. Ook kan uw tandvlees ver terugtrekken waardoor de wortels bloot komen te liggen. Uw tanden kunnen dan erg gevoelig zijn bij het poetsen of het nuttigen van koude of warme dranken. Wanneer de parodontitis vergevorderd is dan kan dit er voor zorgen dat er zoveel kaakbot verloren gaat dat tanden en kiezen al hun houvast verliezen en uitvallen.

De behandeling bij loszittende tanden

Onsteking van het tandvlees wordt opgespoord met een zogenaamde pocketsonde. De pocketsonde wordt hierbij in de pocket (de smalle ruimte tussen het tandvlees en de tanden en kiezen) geschoven. Begint het tandvlees te bloeden, dan kan dit wijzen op een tandvleesontsteking. Vervolgens wordt met behulp van röntgenfoto’s vastgesteld of, en hoeveel, kaakbot er verloren is gegaan door de parodontitis. De tandarts zal hierna met u overleggen over de verdere behandeling.

Wanneer u vermoedt een tandvleesonsteking te hebben, neem dan contact met ons op. Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk iets aan de tandvleesontsteking doet.