Vandaag open

Tips voor een goede mondhygiëne

Geplaatst op 12 februari 2020

Tijdens uw (twee)jaarlijkse bezoek aan de tandarts nemen we de stand zaken op met betrekking tot uw mondhygiëne. Is hier het een en ander aan te verbeteren, dan raden wij een bezoek aan de mondhygiënist aan. Uiteraard zijn er ook een aantal dingen die u zelf kunt doen om te zorgen voor een goede mondhygiëne.

Poets twee keer per dag

Als kind leren we (als het goed is) al om tweemaal op een dag te poetsen. De dag begint met het schoonmaken van de tanden en eindigt ook weer met een goede poetsbeurt. Poets niet te hard, dat is niet fijn voor uw gebit.

Poets minimaal twee minuten

Probeer om minimaal twee minuten uw tanden te poetsen. Gebruik per kwart van uw mond 30 seconden. Zodoende heeft u genoeg tijd om alle tanden en kiezen schoon te maken. Daarnaast werkt fluoride in de tandpasta na ongeveer twee minuten. Sommige elektrische tandenborstels geven aan wanneer u van kant moet wisselen.

Vergeet de tong niet

Een onderdeel dat vaak wordt vergeten om schoon te houden is de tong. De tong is echter zeer belangrijk voor uw mondhygiëne. Op de tong blijven, net als op de tanden, bacteriën zitten. Deze kunnen zorgen voor onder andere een slechte adem. Poets na uw tanden nog zacht de tong met de tandenborstel of gebruik een tongreiniger.

Gebruik een elektrische tandenborstel

Met een elektrische tandenborstel komt u net wat beter bij de lastige plekken dan met een handtandenborstel. Daarnaast geven de elektrische tandenborstels van tegenwoordig aan of u te hard aan het poetsen bent en wanneer u van kant moet wisselen. Dit maakt het tandenpoetsen nog makkelijker.

Vervang regelmatig uw tandenborstel

Voor zowel een handtandenborstel als voor een elektrische tandenborstel is het belangrijk dat u de borstel met regelmaat vervangt. Diverse onderzoeken tonen aan dat het aan te raden is om elke drie maanden uw tandenborstel te vervangen. De meeste tandenborstels hebben een indicator op de borstel om aan te geven dat de borstel aan vervanging toe is. Bijvoorbeeld blauwe haren die in de loop van de tijd hun kleur verliezen.

Zorg voor gezond tandvlees

Poetsen met de tandenborstel is een goede basis maar er is meer nodig om uw mondhygiëne op peil te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat uw tandvlees niet gaat ontsteken door gebruik te maken van tandenstokers of ragers. Er kunnen namelijk tussen uw tanden en kiezen bacterien blijven zitten, die niet te bereiken zijn met een tandenborstel. Hierdoor kunnen tandvleesproblemen en gaatjes ontstaan. Gebruik een tandenstoker om rager om de ruimte tussen uw tanden en kiezen schoon te houden en voorkom dat het tandvlees gaat ontsteken.

Wilt u meer weten over uw mondhygiëne en wat u eraan kunt doen? Maak een afspraak bij onze mondhygiënist.

Tandhalzen opvullen

11 april 2024
Gevoelige tandhalzen kunnen een vervelend gevoel veroorzaken. Soms trekt dit vanzelf weg, soms is een behandeling nodig. Hier leest u meer over het opvullen van tandhalzen
Blog over fluoride bij de tandarts

Fluoride bij de tandarts

11 april 2024
Fluoride draagt bij aan een gezond en sterk gebit. Meer over de werking van fluoride en de veiligheid ervan leest u in deze blog.
Blog over tandpijn door stress

Tandpijn door stress

03 april 2024
Gevoelige tanden, kramp in uw kaken en slijtage; dat kan veroorzaakt worden door stress. Hier leest u meer over de oorzaak en wat u kunt doen om kaakpijn door stress te verminderen!