Tandvleesproblemen

Heeft u last van tandvleesproblemen? Of pijn aan uw tandvlees? Dan is het van belang dat u hier iets aan laat doen. In een persoonlijk gesprek met de tandarts overlegt u wat er precies zal moeten gebeuren, alvorens u de behandeling ondergaat. Er zijn verschillende soorten tandvleesontstekingen te onderscheiden.

Gingivitis (tandvleesontsteking)

Iedere dag hopen bacteriën zich op in de mond en op de tanden. Deze ophoping van bacteriën wordt tandplaque genoemd. Wanneer deze plaque niet voldoende verwijderd wordt, raakt het tandvlees ontstoken. Dit wordt gingivitis genoemd. Gingivitis is te herkennen aan gezwollen en snel bloedend tandvlees. De diagnose wordt gesteld door middel van het opmeten van het tandvlees, de DPSI score. Wanneer u het gebit op de juiste manier verzorgt, zal de ontsteking snel genezen. Wij helpen u hier graag mee.

Parodontitis (vergevorderde tandvleesontsteking)

Wanneer men vatbaar is voor tandvleesproblemen, kan de gingivitis overgaan in parodontitis. Parodontitis is een vergevorderde ontsteking waarbij naast het tandvlees ook het onderliggend steunweefsel betrokken is. Het kaakbot breekt langzaam af waardoor tanden en kiezen op den duur los komen te staan en uiteindelijk uit kunnen vallen.  De ernst van de ontsteking wordt vastgesteld door metingen en röntgenfoto’s. De behandeling van parodontitis  bestaat uit een uitgebreide gebitsreiniging die in een aantal sessies plaatsvinden. Verder is het voor de genezing en voor het behouden van het resultaat van belang dat u het gebit zo optimaal mogelijk reinigt. Dit nemen wij uiteraard met u door.

Tijdens de halfjaarlijkse controles beoordeelt de tandarts of mondhygiënist altijd het tandvlees, zodat eventuele problemen vroegtijdig herkend en behandeld kunnen worden.

Online een afspraak maken?

Een afspraak maken kan bij ons gewoon online, eenvoudig en snel. Via de e-mail of het online formulier. Telefonisch kan natuurlijk ook.

Als nieuwe patiënt inschrijven?

Wisselen van tandarts? Schrijft u zich bij ons in als nieuwe patiënt. Vul uw gegevens in, wij maken dan uw eerste afspraak.

Contact met ons opnemen?

Wilt u graag eerst meer informatie over onze praktijk? Wij staan graag voor u klaar! Neem gerust vandaag nog contact met ons op.