Goed voornemen: een betere mondhygiëne

Geplaatst op 27 januari 2021

Stoppen met roken, kilo’s verliezen, meer sporten, ontstressen en minder geld uitgeven zijn een aantal van de populairste en meest voorkomende goede voornemens voor 2021. Maar heeft u al eens gedacht aan het goede voornemen 'een betere mondhygiëne'? Helaas staat dit goede voornemen ook dit jaar niet in de top 10. En dat terwijl een goede mondhygiëne zó belangrijk is voor de algehele gezondheid. 

Uit meerdere onderzoeken is namelijk gebleken dat er een verband bestaat tussen gebitsproblemen en gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart en vaatziekten, reuma, kanker, dementie en osteoporose. De belangrijkste oorzaken zijn bacteriën, gaatjes en tandvleesontstekingen. Voor uw gebit maar vooral ook voor uw algehele gezondheid is een goede mondhygiëne dus van essentieel belang. We geven u 10 tips voor een betere mondhygiëne. 

1. Poets uw tanden 2 keer per dag 2 minuten

Een goede mondhygiëne begint bij 2 keer per dag minimaal 2 minuten tandenpoetsen. Zo houdt u uw gebit schoon en fris en beschermt u het tegen de schadelijke invloeden van tandplak. Vergeet niet om het tandvlees mee te poetsen en gebruik bij voorkeur fluoridehoudende tandpasta. Dit versterkt de glazuurlaag en beschermt de tanden tegen zuuraanvallen. Spoel uw mond niet teveel na het poetsen, zodat er nog wat fluoride achterblijft in de mond. Het kan dan langer en beter zijn werk doen. Het is voldoende om één keer kort te spoelen, of een slokje water te nemen. 

Tip: vervang uw tandenborstel ongeveer elke 10 tot 12 weken.

Wist u dat: sommige mensen niet goed tegen fluoridehoudende tandpasta kunnen? Het wangslijmvlies laat dan een dun laagje los. In dat geval zit er niks anders op dan een tandpasta zonder fluoride te gebruiken.

Goed voornemen 2021: betere mondhygiëne

2. Gebruik bij voorkeur een elektrische tandenborstel

Een elektrische tandenborstel reinigt het gebit beter dan een handtandenborstel en is dus beter voor de mondhygiëne. Het verwijdert tandplak effectiever doordat de borstelkop automatisch de juiste poetsbeweging maakt. Ook kan een elektrische tandenborstel dankzij de kleine borstelkop bepaalde plekken in de mond gemakkelijker bereiken en reinigen.

Vrijwel elke elektrische tandenborstel heeft een ingebouwde timer (die u helpt om de aanbevolen poetsduur van 2 minuten te behalen). De nieuwste elektrische tandenborstels hebben zelfs een ingebouwde poetskrachtsensor. Hierdoor krijgt u automatisch een waarschuwing als u te hard poetst. Te hard poetsen kan namelijk erg schadelijk zijn. Het tandvlees kan beschadigd raken en als reactie terugtrekken. Het tandbeen komt dan bloot te liggen en dit verhoogt het risico op ontstekingen.

3. Gebruik dagelijks flosdraad, een tandenstoker of rager 

Alleen tandenpoetsen is niet voldoende voor een goede mondhygiëne. Ongeveer 40% van het tandoppervlak zit tussen uw tanden en kiezen. Gebruik dus ragers, stokers en/of flosdraad om de ruimte tussen uw tanden en kiezen te reinigen. Dit is bijna even belangrijk als tandenpoetsen. Heeft u heel weinig ruimte tussen uw tanden? Gebruik dan flosdraad. Gebruik bij een normale hoeveelheid ruimte een tandenstoker en bij heel veel ruimte een rager. 

Tip: zowel tandenstokers als ragers zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Zorg ervoor dat u de juiste maat kiest. Een te kleine maat heeft weinig effect en een te grote maat kan uw gebit beschadigen.

Betere mondhygiëne - flossen

4.  Maak uw tong schoon 

Een schone tong is een belangrijk onderdeel van een goede mondhygiëne. Toch zijn er zijn maar weinig mensen die hun tong (goed) schoonmaken. Ook weten veel mensen het belang van het schoonmaken van de tong niet. Etensresten kunnen zich in de vorm van plak op en rondom de tanden en kiezen nestelen. Maar het kan zich ook op de tong nestelen. In deze plak zitten bacteriën, en deze bacteriën zijn vaak de oorzaak van een slechte adem. Om de plak te verwijderen kunt u uw tong zachtjes poetsen. Ook kunt u een tongreiniger (ook wel tongschraper genoemd) gebruiken om uw tong schoon te maken. 

5. Gebruik mondwater

Mondwater bereikt delen in uw mond waar u met een tandenborstel slecht bij kunt komen. Het doodt de slechte bacteriën in uw mond, het geeft u een schoon en fris gevoel en het kan helpen om een slechte adem tegen te gaan. 

Gebruik mondwater echter niet als oplossing voor uw mondproblemen. In eerste instantie is het van belang dat u uw tanden goed poetst en dagelijks flosdraad, tandenstokers of ragers gebruikt. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om mondwater te gebruiken. Zie het dus als een extraatje. 

Let op: er zit veel verschil tussen de verschillende merken mondwater. Laat uw tandarts of mondhygiënist u adviseren.

6. Beperk het aantal eet en drinkmomenten tot 7 keer per dag

Voor een goede mondhygiëne raden we u aan om het aantal eet en drinkmomenten te beperken tot maximaal 7 per dag (water uitgezonderd). Dit komt neer op 3 hoofdmaaltijden en 4 tussendoortjes. Het tandglazuur krijgt dan voldoende de tijd om zich te herstellen. Als het te weinig tijd krijgt dan neemt de oplosbaarheid van het tandglazuur toe. Dit kan blijvende schade toebrengen. Het tandglazuur kan verdwijnen. En tandglazuur dat verdwenen is komt nooit meer terug. De beschermende werking van het tandglazuur neemt af en u loopt meer risico op gaatjes (cariës) en tanderosie. 

7. Vermijd suiker en zuur voedsel zo veel mogelijk

Zoals u in onze blog ‘waarom is suiker slecht voor uw tanden?’ heeft kunnen lezen, is suiker slecht voor uw tanden. De bacteriën in de mond zetten suiker om in zuren. Deze zuren verlagen de pH-waarde in de mond, waardoor het tandglazuur oplosbaar wordt. Tandglazuur beschermt de tanden tegen onder andere gaatjes (cariës) en tanderosie. Voor uw mondhygiëne is het dus van belang dat u suiker en zuur voedsel zo veel mogelijk vermijdt. Dat geldt ook voor fruitsuikers en ongeraffineerde suikers. De bacteriën in uw mond maken namelijk geen onderscheid tussen de verschillende vormen van suiker. Snoep dus verstandig

Wist u dat: ook light-drankjes slecht zijn voor uw tanden? De suikervervangers bevatten zuren die tanderosie kunnen veroorzaken. 

Betere mondhygiëne vermijd suiker

8. Kijk uit met medicijnen

Wist u dat sommige medicijnen slecht zijn voor uw gebit en mondhygiëne? Bijvoorbeeld diabetes medicatie en antidepressiva. Maar u moet ook uitkijken met vitaminepillen. Deze (en vele andere medicijnen) verminderen de aanmaak van speeksel. Dit klinkt misschien niet als een probleem, maar dat is het zeker wel. Speeksel beschermt uw gebit namelijk tegen tanderosie. Het neutraliseert de zuren uit voedsel en dranken. Controleer daarom de bijwerkingen van uw medicijnen. 

Let op: indien uw medicijnen invloed (kunnen) hebben op uw mondgezondheid, breng uw tandarts daar dan van op de hoogte. 

9. Drink voldoende water

Speeksel beschermt uw gebit dus. En uw lichaam heeft vocht nodig om voldoende speeksel te kunnen produceren. Daarom is het van belang om voldoende water te drinken. Om uw mondhygiëne op peil te houden, raden wij een minimum van 8 glazen per dag aan. 

Tip: drink een glas water na het eten. Hierdoor worden (een gedeelte van) de plakkerige en zure voedselresten weggespoeld. 

10. Ga regelmatig naar de tandarts voor controle

Breng regelmatig (2 keer per jaar) een bezoek aan de tandarts voor een controle. Zo weet u zeker dat eventuele problemen op tijd gesignaleerd en behandeld worden.

Tip: maak het uzelf zo makkelijk mogelijk. Maak na een controlebezoek meteen een nieuwe afspraak en leg flosdraad, tandenstokers of ragers op verschillende plekken neer. Bijvoorbeeld in de badkamer, in de auto en bij de tv. Dan kunt u flossen/strokeren/rageren wanneer het u uitkomt.

Een goede mondhygiëne  

Hoe weet u of u een goede mondhygiëne heeft? Wij hebben een korte checklist voor u samengesteld.

Een gezonde mond:

  • Is vochtig.
  • Ruikt fris.
  • Doet geen pijn.
  • Heeft geen zwellingen, puistjes of zweertjes in de mond of op de lippen.


En gezond tandvlees:

  • Is lichtroze van kleur, net als het gehemelte en de tong.
  • Ligt strak rondom de tanden en kiezen.
  • Is niet gezwollen.
  • Bloed niet bij aanraking (met bijvoorbeeld een tandenborstel of tandenstoker).


Maakt u zich zorgen over uw mondhygiëne of wordt het gewoon weer tijd voor een controlebezoek? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!

bekijk al ons nieuws