Pijn in kaakgewricht

Pijn in of rond het kaakgewricht is heel vervelend. Het kan geleidelijk onstaan maar ook ineens de kop opsteken. De pijn verdwijnt soms weer maar het kan ook dat u voortdurend klachten blijft houden. Bij pijn in het kaakgewricht is het belangrijk dat u dit laat behandelen. Hiervoor kunt u terecht bij Tandarts van der Lee.

De klachten

Kenmerkend voor kaakpijn is dat het erger wordt bij het uitoefenen van bepaalde functies van het kauwstelsel, zoals eten en gapen. De pijn kan zich bevinden in of rondom het kaakgewricht. Dit gewricht bevindt zich vlakbij uw oor. Ook kan u pijn in de wang voelen of in de slaapstreek.

Oorzaak van pijn in het kaakgewricht

Er is niet één oorzaak van kaakgewrichtproblemen te noemen. Vaak zorgt een samenspel van factoren ervoor dat er problemen ontstaan in het kaakgewricht. Het kaakgewricht, de kauwspieren en de psychische gesteldheid van de patiënt spelen hierbij een rol. Oorzaken van kaakgewrichtproblemen kunnen chronische overbelasting zijn (bijvoorbeeld door tandenknarsen), beschadigingen van het gewricht door een ongeval, stress, afwijkende mondgewoontes zoals nagelbijten en overmatig kauwgom kauwen. Ook ziektes of aandoeningen zoals reumatoïde arthritis kunnen zorgen voor pijn in het kaakgewricht.

Behandeling van pijn in het kaakgewricht

Voor de tandarts kan beginnen met een behandeling, verricht ze onderzoek naar de aard van uw kaakgewrichtsklachten. Hierbij brengt ze het verloop van de klachten in kaart, stelt vast waar de pijn zich bevindt en vraagt naar de geschiedenis van uw klachten. Er wordt hierbij gekeken naar de manier waarop uw onderkaak beweegt en wanneer hierbij pijn optreedt. Dit onderzoek wordt ook wel omschreven al het UFO, een uitgebreid functieonderzoek. Soms is het nodig om röntgenfoto's van uw kaakgewricht te maken. Na dit onderzoek kan uw tandarts vaststellen hoe ze u wil gaan behandelen.

Hebt u last van pijn in uw kaakgewricht? Neemt u dan contact op met Tandarts van der Lee in Leeuwarden. Wij kunnen u wellicht helpen de pijn te verzachten door samen naar een oplossing te zoeken.