Ontstoken tand

Een ontstoken tand kan voor veel ongemakken zorgen. Het kan zorgen voor zenuwpijn, pijn bij het kauwen en een extreme gevoeligheid voor warmte en kou. Wanneer een ontstoken tand niet wordt behandeld, loopt u zelfs het gevaar dat uw tand afsterft. Bij Tandarts van der Lee in Leeuwarden helpen wij u af van uw ontsteking.

Oorzaak ontstoken tand of kies

Een tand of kies bestaat uit drie delen: de wortel, de hals en de kroon. De kroon is het gedeelte van de tand dat buiten het tandvlees uitsteekt. De tandhals zit achter het tandvlees en kan bloot komen te liggen bij terugtrekkend tandvlees. De tandwortel is het gedeelte waarmee de tand aan de kaak en tandkas vastzit. In de tand bevindt zich het tandmerg. Een tandontsteking betekent dat dit tandmerg ontstoken is geraakt.

Ontstoken tandmerg ontstaat niet zomaar. Bacteriën die langere tijd in de mond verblijven gaan zuren produceren. Deze zuren tasten het glazuur van uw tand aan. Hierdoor ontstaat er een doffe plek in het glazuur. Deze plek wordt zwakker en verkleurt. Na een tijdje ontstaat er een gaatje in het aangetaste glazuur. Bacteriën vreten zich door het tandbeen. Hierna komen ze in het tandmerg terecht, wat vervolgens zorgt voor een ontsteking.

Symptomen ontstoken tand of kies

In het tandmerg bevindt zich de tandzenuw. Een tand-infectie is en voelt dus als een zenuwontsteking. Hierdoor kan een ontstoken tand of kies voor hevige tandpijn zorgen. Deze pijn wordt ook wel zenuwpijn genoemd. Je kunt een ontstoken tand herkennen aan een zeurende en kloppende pijn, hevige pijnscheuten, extreme pijn bij het kauwen, gevoeligheid voor warmte en kou en een eventuele zwelling van het tandvlees en de wang.

Behandeling ontstoken tand of kies

Wanneer een ontstoken kies of tand niet wordt behandeld, zal de tand afsterven. Hoe eerder een ontstoken kies of tand wordt getrokken, des te groter de kans dat de infectie kan worden beperkt. Een ontstoken tand kan op twee manieren worden behandeld. Door de ontstoken tand of kies te trekken of door een wortelkanaalbehandeling van de ontstoken tand of kies. Overleg met uw tandarts wat de beste optie voor u is.

Kosten behandeling ontstoken tand of kies

Het behandelen van een ontstoken tand of kies brengt kosten met zich mee. De hoogte van de kosten is afhankelijk van de behandeling voor de ontstoken tand of kies. Een indicatie voor de kosten van een behandeling van een ontstoken tand of kies kunt u vinden in onze tarievenlijst.

Woont u in Leeuwarden en omstreken en hebt u last van een ontstoken tand? Neem dan direct contact op met Tandarts van der Lee. Wij maken dan een afspraak om u te behandelen.