Aften in de mond

Aften in de mond komen bij ongeveer 20% van de bevolking regelmatig voor. Deze pijnlijke kleine zweertjes zitten meestal op het zachte tandvlees of wangslijmvlies. Hoewel de zweertjes onschuldig zijn, kunnen ze zorgen voor veel ongemak tijdens het eten, drinken en praten. Wij vertellen u daarom alles over hoe aften ontstaan, hoe u ze kunt proberen te voorkomen en wat u aan deze vervelende aandoening kunt doen!

Ontstaan van aften

Hoewel er veel onderzoek naar is gedaan, is nog niet bekend hoe aften precies ontstaan. Vaak steken deze vervelende zweertjes de kop op bij een verminderde weerstand, een slechte mondhygiëne, overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen of langdurige stress. Ook een slecht passend kunstgebit of een scherp randje aan een tand of kies kan een aft veroorzaken. Al met al zijn dit de meest genoemde factoren waardoor aften in de mond ontstaan:

• Overgevoeligheid voor voedingsstoffen
  • Een tekort aan vitamine B12, ijzer of foliumzuur
  • Hormonale schommelingen
  • Beschadiging van het mondslijmvlies
  • Verminderde weerstand

Aften in de mond voorkomen

Nu u weet hoe aften in de mond ontstaan, wilt u natuurlijk ook graag weten hoe u deze kunt voorkomen. De aanleg voor deze kleine zweertjes kan helaas niet worden weggenomen. Daarom kunt u toekomstige aften ook niet voor de volle 100% voorkomen. Er zijn echter wel dingen die u kunt proberen om nieuwe aften te vermijden:

Zorg voor een optimale mondhygiëne
Reinig uw gebit, tandvlees en tong dagelijks zo goed mogelijk. Dit houdt in: poetsen, flossen, uw tong schrapen en spoelen. Hierdoor kunnen er geen bacteriën of medicijnen in uw mond achterblijven die zweertjes kunnen veroorzaken.

Bouw een goede conditie op ter preventie
Een gezond dieet en goed uithoudingsvermogen zorgen voor een betere weerstand. Dit kan helpen om nieuwe aften te voorkomen.

Mijd bepaalde voedingsmiddelen
Hoewel het niet wetenschappelijk is bewezen, kan het helpen om bepaalde voedingsmiddelen waarvan u merkt dat u er overgevoelig voor bent te vermijden.

Zorg voor zo min mogelijk stress
Hoewel stress geen directe oorzaak is van aften in de mond, is het wel een belangrijke factor. Stress verzwakt namelijk uw immuunsysteem. Probeer stress dus zo veel mogelijk te vermijden.

Aften behandelen

Het eerste waar u om moet denken is dat de aften in uw mond niet kapot gaan. Wanneer er vocht uit de zweertjes komt, is de kans namelijk groot dat ze zich gaan verspreiden. Aften genezen binnen 1 tot 3 weken meestal vanzelf.

Heeft u toch veel last van ongemak met eten, drinken of praten door aften? Er bestaan verschillende middeltjes op de markt waarmee de pijn kan worden bestreden. Overleg met uw behandelend tandarts van Tandartspraktijk Van der Lee over welk middel het meest voor u geschikt is. Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak.