Teruggetrokken tandvlees kan een vervelend gevoel geven. Door het teruggetrokken tandvlees zijn uw tanden gevoeliger voor warm of kou en zuur of zoet voedsel. Daarnaast kan teruggetrokken tandvlees, wanneer het onbehandeld blijft, zorgen voor problemen met uw mondgezondheid. Wat kunt u aan terugtrekkend tandvlees doen? Dat leest u op deze pagina.

Hoe ontstaat terugtrekkend tandvlees?

Iedereen krijgt ooit in zijn leven wel eens last van terugtrekkend tandvlees. Terugtrekkend tandvlees kan veroorzaakt worden door verschillende factoren. Bijvoorbeeld door een poetstrauma. Wanneer u altijd te hard poetst of een verkeerde poetsmethode en/of tandenborstel gebruikt, dan kan het tandvlees zodanig beschadigd raken dat het terugtrekt. Ook tandvleesontsteking, parodontitis, kan zorgen voor teruggetrokken tandvlees.

Soms zijn de wortels van de voortanden bedekt met een dun laagje bot. Dit wordt dehiscentie genoemd. In combinatie met dun tandvlees, een ontsteking of te hard poetsen kan dit gemakkelijk zorgen voor teruggetrokken tandvlees. Ook kan het genetisch bepaald zijn. U heeft dan gewoon aanleg voor terugtrekkend tandvlees. Verder kan een tekort aan vitamine C en D of bepaalde kronen en implantaten er voor zorgen dat u last krijgt van terugtrekkend tandvlees.

Hoe herken ik teruggetrokken tandvlees?

Normaal gesproken ligt het tandvlees mooi rond de tanden en kiezen. Bij teruggetrokken tandvlees komen de wortels van uw tanden en kiezen bloot te liggen. Dit zorgt voor irritaties, doordat de wortels kwetsbaar en gevoelig zijn. Aan de volgende klachten kunt u herkennen of u last heeft van teruggetrokken tandvlees:

• Gezwollen, rood of bloedend tandvlees
  • Gevoelige tanden en kiezen
  • Pijnlijk gevoel als u warme, koude, zoete of zure producten eet of drinkt

Hoe voorkom ik terugtrekkend tandvlees?

Terugtrekkend tandvlees kan voorkomen worden door uw mondhygiëne op peil te houden. Dit doet u door twee keer per dag goed te poetsen met een fluoridehoudende tandpasta. Gebruik daarbij een tandenborstel met zachte haren. Het is aan te raden om te poetsen met een elektrische tandenborstel met druksensor, die geeft een waarschuwing als u te hard drukt tijdens het poetsen. Naast poetsen is het belangrijk om te stoken of ragen. Zo zorgt u voor gezond tandvlees. Bekijk hier nog meer tips om uw mondhygiëne goed te onderhouden.

Is terugtrekkend tandvlees te behandelen?

Heeft u last van terugtrekkend tandvlees, dan kan dit irritaties met bijvoorbeeld eten veroorzaken. Poets vooral niet te hard als u last heeft van teruggetrokken tandvlees. Terugtrekkend tandvlees is goed te behandelen. In het geval dat terugtrekkend tandvlees wordt veroorzaakt door parodontitis, zal na genezing van de ontsteking ook het probleem van teruggetrokken tandvlees opgelost zijn. Dit wordt een parodontologische behandeling genoemd. Als het tandvlees gezond is kan door middel van chirurgie geprobeerd worden de normale positie van het tandvlees te herstellen.

Heeft u last van terugtrekkend tandvlees en wilt u weten wat voor u de beste behandeling is? Overleg dit dan met uw tandarts. Maak een afspraak bij Tandartspraktijk van der Lee.