Teruggetrokken tandvlees kan een vervelend gevoel geven. Uw tanden zijn gevoeliger voor warm of kou en zuur of zoet voedsel. Daarnaast kan het, wanneer het onbehandeld blijft, zorgen voor problemen met uw mondgezondheid. Wat kunt u aan terugtrekkend tandvlees doen? Dat leest u op deze pagina. Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak kunt u terecht bij Tandarts van der Lee in Leeuwarden.

Hoe ontstaat terugtrekkend tandvlees?

Iedereen krijgt ooit in zijn leven wel eens last van terugtrekkend tandvlees. Terugtrekkend tandvlees kan veroorzaakt worden door verschillende factoren. Bijvoorbeeld door een poetstrauma. Wanneer u altijd te hard poetst of een verkeerde poetsmethode en/of tandenborstel gebruikt dan kan het tandvlees zodanig beschadigd raken dat het terugtrekt. Ook tandvleestontsteking, parodontitis, kan zorgen voor teruggetrokken tandvlees. Soms zijn de wortels van de voortanden bedekt met een dun laagje bot. Dit wordt dehiscentie genoemd. In combinatie met dun tandvlees, een ontsteking of te hard poetsen kan dit gemakkelijk zorgen voor teruggetrokken tandvlees.

Is terugtrekkend tandvlees te behandelen?

Terugtrekkend tandvlees is goed te behandelen. In het geval dat terugtrekkend tandvlees wordt veroorzaakt door parodontitis, zal na genezing van de ontsteking ook het probleem van teruggetrokken tandvlees opgelost zijn. Dit wordt een parodontologische behandeling genoemd. Als het tandvlees gezond is kan door middel van chirurgie geprobeerd worden de normale positie van het tandvlees te herstellen.

Wilt u weten wat voor u de beste behandeling is? Overleg dit dan met uw tandarts. Maak een afspraak bij Tandartspraktijk van der Lee.